back

Антикорупційний закон в дії

18 квітня 2011

7 квітня 2011 року Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України "Про засади запобігання і протидії корупції в Україні".

Закон набирає чинності з 1 липня 2011 року, крім статті 12 що стосується декларування витрат, яка набирає чинності з 1 січня 2012 року.

Даний закон чітко визначає коло суб`єктів, які можуть здійснювати заходи щодо запобігання та протидії корупції. До їх числа віднесені: Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, а також органи державної влади у межах повноважень, визначених законом. Одним із приоритетних завдань і контрольно-ревізійної служби є запобігання і протидія корупції.

Хочу зосередити увагу на деяких основних засадах даного закону.

Ухвалений закон більш чітко визначає коло суб`єктів відповідальності за корупційні правопорушення.

Закон також установлює обмеження (використання службового становища, одержання дарунків, роботи близьких осіб, фінансового контролю) для посадових осіб юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок державного чи місцевого бюджетів.

Закон чітко визначає поняття "близькі особи", "члени сім`ї". При заповненні декларації суб`єктом відповідальності за корупційні правопорушення члени сім`ї мають бути внесені до неї. Затверджено також зразок бланка декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру. Передбачено подання відомостей щодо закордонного майна, доходів, витрат і зобов`язань фінансового характеру декларанта та його членів сім`ї.

У законі запроваджується положення, яке визначає конфлікт інтересів на публічній службі та порядок його врегулювання. Передбачається обов`язок ужиття особою, яка уповноважена на виконання функцій держави, заходів до недопущення можливості виникнення конфлікту інтересів.

Крім того, закон захищає гарантоване Основним Законом держави право на свободу зайняття підприємницькою діяльністю і виключає фізичних осіб – підприємців із числа тих, хто може бути притягнутий до відповідальності за корупційні правопорушення.

У Законі передбачається, що органам державної влади, органам місцевого самоврядування забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатні майно та послуги. Даним законопроектом чітко визначено правовий режим дарунка (пожертви). Крім того, передбачено вичерпний перелік випадків, коли отримання дарунка забороняється. Так, згідно зі статтею 718 Цивільного кодексу України дарунком можуть бути рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери, а також нерухомі речі, майнові права, якими дарувальник володіє або які можуть виникнути у нього у майбутньому. Запропонована норма встановлює заборону, зокрема, на дарунки від юридичних і фізичних осіб за рішення, які приймаються в їх інтересах, а також коли особа, яка дарує дарунок, є підлеглою особою. Заборона також поширюється на всі випадки одержання дарунка у зв`язку з використанням особою службових повноважень та пов`язаних із цим можливостей.

Дозволяється отримання дарунка, вартість якого не перевищує 50 відсотків мінімальної заробітної плати. При чому обмеження у вартості дарунка не поширюється на дарунки, які даруються близькими особами, а також на випадки одержання загальнодоступних знижок на товари, послуги, загальнодоступних виграшів, призів, премій, бонусів. Новелою даного законопроекту є те, що дарунки, одержані особами, уповноваженими на виконання функцій держави, як дарунки для державних органів або органів місцевого самоврядування є відповідно державною чи комунальною власністю.

Таким чином, усі отримані посадовою особою дарунки повинні бути передані державі або органу місцевого самоврядування. У разі порушення цього правила дії посадової особи можуть розцінюватись як привласнення державного майна. В такому випадку особа притягується до кримінальної відповідальності у визначеному кримінальним законодавством порядку.

Законом установлюються обмеження мати у безпосередньому підпорядкуванні або бути безпосередньо підпорядкованими у зв`язку з виконанням повноважень близьким особам.

Законом передбачається пряма заборона відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації, надання якої передбачено законом, надавати недостовірну чи не в повному обсязі інформацію.

Законом передбачається ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, - єдиної бази даних, в якій зосереджуватимуться відомості про всіх осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень.

Законом передбачається, участь об`єднань громадян, їх членів або уповноважених представників, а також окремих громадяни у діяльності щодо виявлення фактів вчинення корупційних правопорушень та встановлення осіб, які їх вчинили. Про виявлені факти вчинення корупційних правопорушень вони можуть повідомляти спеціально уповноваженим суб`єктам у сфері протидії корупції, іншим органам, зазначеним у статті 5 цього Закону, керівництву та колективу підприємства, установи чи організації, в яких були вчинені ці правопорушення, а також громадськості.

Враховуючи вищевикладене, з метою виконання вимог антикорупційного законодавства у разі виявлення фактів вчинення корупційних правопорушень просимо звертатися до Начальника КРВ в Чернігівському районі Зіненко Маргарити Олександрівни за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка, 48, каб. №403 та за телефоном 675-668 або до головного спеціаліста з питань запобігання та протидії корупції КРУ в Чернігівській області Коваленко Юрія Івановича за адресою м. Чернігів, вул. Белінського, 11 номер телефону 4-31-57.


Маргарита Зіненко, начальник КРВ в Чернігівському районі