Чернігівська райдержадміністрація
Ріпкинський район Городнянський район Щорський район Корюківський район Семенівський район Новгород-Сіверський район Чернігівський район Куликівський район Менський район Сосницький район Коропський район Козелецький район Носівський район Ніжинський район Борзнянський район Бахмацький район Бобровицький район Талалаївський район Прилуцький район Срібнянський район Варвинський район
Анонси















    Загальна характеристика

    Назад

    Відділ освіти
    Чернігівської райдержадміністрації



    Начальник відділу:Маханькова Тетяна Михайлівна

    Заступник начальника відділу:Демченко Олександр Олексійович

    Адреса: 14027, м. Чернігів, вул. Шевченка, 48

    Телефон: 60-83-51


    ЗВІТ
    відділу освіти Чернігівської районної державної адміністрації за І півріччя 2017 року

    На 01.09.2017 року Дошкільне виховання у районі забезпечується у 21 навчальній установі, серед яких 7 навчально-виховних комплексів та 14 дошкільних навчальних закладів. Відвідують дошкільні навчальні заклади 66% дітей віком від 3 до 6(7) років.

    Та майже третина дошкільнят району не мають змоги відвідувати дитсадки, питання щодо розширення мережі дошкільних навчальних закладів. Це є однією із першочергових проблем у районі. У січні 2017 року відкрито 3-ту дошкільну групу в Олишівському ДНЗ, у лютому - другу дошкільну групу в Хмільницькому навчально-виховному комплексі. На сьогодні тривають роботи щодо відкриття другої дошкільної групи у Снов'янському ДНЗ, ведеться відповідна робота по відкриттю дошкільних навчальних закладів у с. Мньов та Лукашівка.

    Для забезпечення права дітей на отримання дошкільної освіти 65 дошкільнят з населених пунктів району, де дитсадки відсутні, підвозяться різними видами транспорту до дошкільних установ.

    Формування духовної культури дітей дошкільного віку – пріоритет дошкільної освіти Чернігівського району. І у 2017 році втретє у районі проведено олімпіаду «Юні знавці Біблії» на базі Брусилівського дошкільного навчального закладу, в якій взяли участь вихованці із Снов'янського, Кархівського, Брусилівського, Пакульського дошкільних навчальних закладів, Седнівського навчально-виховного комплексу. Характерним є те, що цього року учасниками стали не тільки діти дошкільного віку, але й учні початкових класів, прикладом у цьому є Довжицький навчально-виховний комплекс.

    23 червня у Національному університеті «Острозька академія» відбувся Перший Всеукраїнський з’їзд педагогів із духовно-морального спрямування. Чернігівську область на з'їзді представили наші педагоги: методист районного методичного кабінету відділу освіти Валентина Олексіївна Білан та педагоги Довжицького навчально-виховного комплексу Олена Чупайленко та Світлана Лебедюк.

    Дошкілля Чернігівського району багате на творчість педагогів та талановитих дітей. Традиційно проведено районні конкурсі, фестиваліі дитячої творчості, конкурси фахової майстерності педагогічних працівників.

    На виконання Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, проведено Районний фестиваль-конкурс «Дошкільний навчальний заклад – осередок історії та традицій рідного краю». Переможцями районного конкурсу стали: Коса Ірина Миколаївна, вихователь Седнівського НВК, Лисенко Марія Михайлівна, вихователь Киїнського ДНЗ «Малятко», Ільєнко Юлія Олександрівна, вихователь Старобілоуського комунального дошкільного навчального закладу «Зернятко».

    У ІІ обласному етапі фестивалі-конкурсу у номінації «Краєзнавство» у числі переможців визнано роботу методиста районного методичного кабінету Валентини Олексіївни Білан.

    Важливе значення у вихованні дітей дошкільного віку відіграє сучасна музейна педагогіка. У 2016-2017 навчальному році на базі Рівнопільського дошкільного навчального закладу «Райдужне сяйво» створено музей дошкільної освіти району.

    За ініціативи райметодкабінету та сприяння адміністрацій днз та нвк створено «Книгу про дошкільні навчальні заклади Чернігівського району», яка містить історичні довідки про методичну роботу, практичну діяльність і, взагалі, функціонування дошкільної галузі, починаючи з 1899 року.

    У 2016-2017 навчальний рік мережа закладів освіти становила 42 загальноосвітні школи: 26 загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів, 14 - І-ІІ ступенів та 2 загальноосвітні школи І ступеня, навчалося 4073 школярів. У зв’язку із децентралізацією влади у державі станом на 01 травня 2017 року мережа шкіл становила 27 установ: 18 шкіл І-ІІІ ступенів, 8 загальноосвітніх шкіл І-ІІ ступенів та 1 навчальний заклад І ступеня.

    Прикрим є факт зменшення чисельності школярів у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, що вплинуло на зменшення кількості класів та їхньої середньої наповнюваності, збільшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів із малою чисельністю учнів. На сьогодні у районі 50% шкіл є малочисельними, а середня наповнюваність класів у минулому навчальному році становила 12,2 учня, 11,1 – сільська місцевість, 17,1 учня – наповнюваність у смт.

    Найбільш гостро ця ситуація позначилася на сільських школах, зростає вартість утримання одного учня. Серед закладів І-ІІ ступенів вартість утримання одного учня у 2016 році у Пісківському НВК становила майже 38 тис. грн, у Петрушинській та Рудківській школах – близько 32 тис. грн., серед закладів І-ІІІ ступенів найбільш економічно невигідним є утримання учнів у Слабинській (37 тис. 014 7грн.) та Брусилівській школах - понад 29 тис грн. (в обох навчальних закладах здійснюється підвіз учнів на навчання). Натомість у приміських школах із великою чисельністю учнів, паралельними класами показник вартості учня утричі менший: Старобілоуська ЗОШ – 10 тис. 258 грн., Трисвятськослобідська школа – 12 тис. 995 грн., Киїнська - 13760 грн.

    При цьому кількість учнів на одного учителя у малочисельних школах становить близько 1,8, в той час як у Киїнській, Трисвятсьслобідській, Старобілоуській школах цей показник становить близько 10.

    Процес реорганізації і закриття малокомплектних навчальних закладів є незворотним, і, хочемо ми цього чи ні, до нього необхідно готуватися. Слід відмітити, що за останні 10 років учнівський контингент скоротився майже на 1500 учнів та було ліквідовано - 14 загальноосвітніх шкіл.

    Разом із тим щороку збільшується відсоток випускників 9-х класів, які продовжують здобувати повну загальну середню освіту поза межами району у ВНЗ І-ІІ рівня акредитації та вищих професійно-технічних училищах. Так, показник дітей, які продовжували навчання у ЗНЗ у 2011 році становив 72%, то у 2017 році він знизився до 60%. Це теж впливає на кількісний показник наповнюваності ЗНЗ та класів. Із 26 загальноосвітніх шкіл у 2016-2017 навчальному році у 7 школах (26% - третина) у 10 класі та у 4 закладах (15%) в 11 класі школярі навчалися за індивідуальною формою навчання.

    За останні 3 роки спостерігається тенденція до незначного збільшення набору учнів до 1 класу: 2014-2015 н.р. – 430 учнів, 2015-2016 н.р. – 455 першокласників, 2016-2017 н.р. – 475 учнів. Стосовно випускників 9 та 11 класів цей показник щорічно йде на спад: 392 учні ми мали у 9 класах у 2014-2015 н.р., 342 – у 2016-2017 н.р. на 100 випускників у порівнянні з 2014 роком зменшилася кількість учнів 11 класів.

    Формування оптимальної мережі навчальних закладів для забезпечення рівного доступу до якісної освіти - одне із найбільш актуальних питань сьогодення. Саме ця мета ставиться Проектом «Нова українська школа» – це, насамперед, нові освітні стандарти європейського зразка. Сьогодні школа перестала відповідати сучасним потребам юних громадян країни, вона стала нецікавою і недостатньо ефективною. Так як вчили нас дорослих, вчити сучасних дітей не вийде. Занадто велика прірва розрослася між тим, що на сьогодні може дати школа і тим, які вимоги до молодого поколінню пред'являє сьогодення.

    Сьогодні необхідно не просто заповнити голови учнів знаннями, а сформувати в особистості ключові компетентності для успіху в житті, зробити випускника конкурентоспроможним в суспільстві.

    Для більш ефективного використання матеріально-технічних, фінансових та кадрових ресурсів, що є одним із резервів забезпечення якості освіти у районі, продовжується оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості.

    Відповідно до чинного законодавства рішенням районної ради від 25 липня Пісківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» з 01 вересня 2017 року буде реорганізовано у Пісківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад», як такий, що має учнівський контингент менше 25 учнів. за відсутністю учнівського контингенту з 01 вересня буде призупинено навчально-виховний процес у Шестовицькій ЗОШ І ступеня.

    У поточному році Постановою Кабінету Міністрів від 19 квітня 2017 року №289 внесено зміни до Положення про освітній округ. Поняття опорної несе в собі якісно новий характер – це навчальний заклад, оснащений сучасною матеріально-технічною базою, зокрема, кабінетами фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами, мультимедійним обладнанням тощо.

    Мета одна: наповнити класи, наповнити опорні школи і створити конкурентне навчальне середовище. Не може бути конкуренції в класі, де два, три або навіть сім учнів. Учителі чудово знають: не можна значну частину педагогічних методик реалізувати у таких умовах.

    У районі триває робота по створенню опорних навчальних закладів, проведено широке громадське обговорення. На чергову сесію районної ради буде винесено проекти рішення щодо створення двох опорних шкіл.

    Єдиний зараз шлях переконати громадськість у тому, що треба оптимізовувати мережу, - це показати кращу школу, сильніших учителів і кращі умови для кожного учня.

    На сьогодні показником якості надання освітніх послуг є результативність ЗНО.

    152 випускники 11 класів складали ЗНО з української мови. Аналіз складання предметного тесту свідчить про перевагу якісних результатів: 66% випускників набрали від 150 балів і вище. Найкращі показники мають учні Трисвятськослобідської, Киїнської шкіл та Киселівського НВК, в т.ч 41% випускників Трисвятськослобідської загальноосвітньої школи, 40% Киселівського НВК, 21% випускників Киїнської школи за результатами ЗНО мають високий рівень знань. Поряд з цим близько 50% випускників Мньовської, Слабинської шкіл, Довжицького, Редьківського НВК, близько третини учнів Старобілоуської, Халявинської загальноосвітніх шкіл не підтвердили річне оцінювання в сторону пониження рівня знань. Слід зазначити, що Киселівський НВК, Новобілоуська, Мньовська, Олишівська, Пакульська та Трисвятськослобідська школи працювали по профілю української філології. 70 випускників цих шкіл взяли участь у тестуванні з профільного предмету, більше 50% з них показали достатній та високий рівень знань.

    За історичним профілем працювали Ковпитська, Киїнська ЗОШ та Хмільницький НВК. Більшість випускників цих шкіл (53%) склали тестування на початковому та середньому рівнях. Третина учнів Хмільницького НВК, 25% учнів Ковпитської загальноосвітньої школи не підтвердили річне оцінювання в сторону пониження рівня знань.

    Лише 8 випускників 11 класів (5% від загальної кількості) обрали для ЗНО англійську мову. Це учні Киїнської (1 учень – високий рівень, підтвердив оцінювання), Трисвятськослобідської (1 учень – не підтвердив річну оцінку), Старобілоуської (4 учні, 100% не підтвердили в сторону пониження рівня знань) шкіл та Киселівського НВК (2 учні, 1 не підтвердив річну оцінку). Результати свідчать, що про необхідність більш відповідальної роботи адміністрацій шкіл та учителів англійської мови у напрямку надання якісних знань та підготовки учнів до тестування. А у 2018 році випускників чекає нововведення: аудіювання при тестуванні з іноземної мови.

    Не менш критичною є ситуація з тестуванням із математики 25% учнів району, які взяли участь у тестуванні не підтвердили шкільного рівня оцінювання: 100% - випускники Мньовської школи, , 66% учнів Пакульської школи, половина випускників Слабинського, Седнівського та Довжицького навчальних закладів, третина учнів Редьківського НВК. Проте слід відзначити підготовку учнів до ЗНО учителями математики Киїнської ЗОШ (7 учнів, всі підтвердили рівень знань), Ковпитської, Новобілоуської, Олишівської, Халявинської ЗОШ.

    Проаналізувавши результати слід визнати необхідність підвищення якості викладання англійської мови: 75% учасників ЗНО не підтвердили рівень оцінювання, фізики -50%, 37,5% - з біології, 33% - історії, 25% математика, українська мова, географія. Нажаль, жодного випускника, який має 200 балів за результатами ЗНО у районі немає.

    Прямий зв'язок вищеописаного – підтвердження медалей претендентами. У 2017 році 4 випускники (2,2% від загальної кількості випускників) нагороджено медалями за високі досягнення у навчанні. Стовідсотково підтвердили рівень знань на ДПА у формі ЗНО учні Киїнської школи (2 золоті медалі), Хмільницького НВК (1 ЗМ), М-Коцюбинської гімназії (1 зм), не підтвердили срібних медалей учнів Киселівського, Довжицького НВК та Трисвятськослобідської школи. У цілому 3 претенденти на медалі (43%) не підтвердили медалі за результатами ЗНО.

    Слід відзначити роботу педагогічного колективу Киїнської загальноосвітньої школи (директор Дудчина Т.В.) у наданні якісних освітніх послуг. Оскільки середня освіта – центральна ланка в освітній системі будь-якої країни та основа для успішного здобуття освіти наступних рівнів й самоосвіти протягом усього життя.

    У структурі загальної середньої школи особливе місце належить початковій ланці, перед якою поставлене завдання створити умови для здійснення особистісно орієнтованого навчання; максимального розвитку самодостатньої особистості та формування універсальних компетенцій у кожного учня.

    Саме зі зміни підходів до організації навчально-виховного процесу у початковій школі і має розпочатися з 1 вересня 2018 року впровадження нових стандартів освіти – впровадження проекту Нова українська школа. А 2017-2018 навчальний рік стане пілотним для 100 шкіл в Україні, зокрема у нашій області експериментальними визначено 4 школи у м. Чернігів, Ніжин, Прилуки та Ріпкінському районі. Місія Нової української школи одна – розвантаження програми, оскільки, навчальний матеріал має набути практичного застосування, розкрити талант кожної дитини у партнерстві із учителем-другом, створити навчальне середовище, у центрі якого - дитина. Ця новація покликана зробити навчальний процес логічнішим та дати більшу свободу вчителю.

    Основна мета та першочергове завдання органів виконавчої влади - рівний доступ до якісної освіти сільських школярів. Сьогодні здійснюється ряд заходів, спрямованих на стабільний цілеспрямований розвиток освітньої галузі району, підтримку творчо працюючих учителів та обдарованих учнів. Діють Програми розвитку освіти Чернгіівського району, Програма розвитку дошкільної освіти, вже другий рік поспіль Районна Програма забезпечення безоплатним харчуванням дітей із сімей учасників антитерористичної операції, у 2017 році прийнята програма підтримки обдарованої учнівської молоді.

    Приємно відзначити, що за підсумками проведення олімпіад з базових навчальних дисциплін наша учнівська команда посіла восьме місце в області. А на обласному рівні у конкурсі «Учитель року -2017» Чернігівський район прозвучав дякуючи учителеві хімії та біології Хмільницького НВК Тетяні Іванівні Якубець, яка стала лауреатом конкурсу та учителю музики Вознесенського НВК Людмилі Віталіївні Буланенко, яка здобула перемогу на обласного етапі та представляла Чернігівську область на Всеукраїнському етапі конкурсу.

    Здійснювалися заходи щодо підвищення соціального та професійного статусу вчителя. Виплачено грошові премії кращим освітянам району, традиційно вручено Премії Чернігівської райдержадміністрації та райради імені Миколи Мглинцева Особливої уваги та підходу в організації навчально-вихованого процесу заслуговують діти з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.

    Те, що дитина з особливими потребами, котра вчиться зі «звичайними» дітьми, розвивається значно швидше вже ніхто не піддає сумнівам.

    Інклюзивна освіта у районі запроваджена у 2014 році, у Хмільницькому НВК (директор Заворотна Г.М.). У 2016-2017 н. р. інклюзивні класи функціонували у М., Старобілоуській та Киїнській ЗОШ І-ІІІ ст. Також у районі функціонує 1 інклюзивна дошкільна група на базі Киїнського ДНЗ.

    У 2017-2018 навчальному році планується розширення мережі інклюзивних класів – відкриття 9 інклюзивних класів на базі 6 навчальних закладів. Це Трисвятськослобідська, Ковпитська, Старобілоуська, Киїнська, Новобілоуська ЗОШ І-ІІІ ст. та Хмільницький НВК.

    Сьогодні велика увага з боку держави на розвиток інклюзивної освіти. Виділяються кошти у сумі 23 тис. грн. у рік на одну дитину для організації додаткових занять, придбання навчальної літератури, тощо.

    Інклюзивна освіта ‒ це не лише можливість для дітей з особливим потребами сидіти поруч з іншими і навчатися, не лише спеціально обладнані місця, але й готовність і знання людей, як працювати з такими дітьми. Педагоги, які у 2017-2018 навчальному році будуть працювати в інклюзивних класах у періо д з 21 по 23 серпня 2017 року пройшли навчання на спеціальному тренінгу «Інклюзивний простір. Практичні кроки» за підтримки благодійного Фонду Порошенка.

    2016-2017 – 4 класи Киїнська ЗОШ (1 клас), Старобілоуська ЗОШ (1 клас), М.-Коцюбинська гімназія (2 класи).

    2015-2016 – 2 класи Хмільницький НВК, Киїнська ЗОШ.

    2014-2015 - 1 клас - Хмільницький НВК.



    15 Липня 2017 12:00

    Що на Вашу думку породжує хабарництво?