05 лютого 2018

Звіт
про роботу відділу освіти Чернігівської районної державної адміністрації у 2017 році

Пріоритетним напрямком роботи відділу освіти у 2017 році було забезпечення реалізації Програми розвитку Чернігівського району на 2013-2017 роки, яка передбачає рівний доступ до якісної освіти та підвищення якості надання освітніх послуг.

Головні пріоритети сьогодення - виховання здорової та компетентної особистості, забезпечення прав дитини на здобуття якісної дошкільної освіти. З цією метою у районі забезпечено збереження та розвиток дошкільних закладів, постійно вдосконалюються та запроваджуються нові сучасні форми здобуття дошкільної освіти, активізується роз’яснювальна робота серед батьків і громадськості щодо значення, необхідності й своєчасності її здобуття.

2017 рік - рік реформування освіти. 28 вересня 2017 року прийнято новий Закон України «Про освіту», триває запровадження Концепції Нової української школи та розробляються нові стандарти загальної середньої освіти.


Дошкільна освіта

Протягом останніх років намітилась позитивна тенденція до розширення мережі дошкільних навчальних закладів та збільшення дітей, охоплених суспільним дошкільним вихованням.

На 01.01.2018 року дошкільне виховання у районі забезпечується у 21 навчальній установі, серед яких 7 навчально-виховних комплексів та 14 дошкільних навчальних закладів. Відсоток охоплення дітей віком від 3-х до 6-ти років становить 95%, в тому числі по селу – 97%. Для порівняння у 2016 році - 67%.

У січні 2017 року відкрито 3-ту дошкільну групу в Олишівському дошкільному навчальному закладі, у лютому - другу дошкільну групу в Хмільницькому навчально-виховному комплексі, у листопаді 2017 року відкрито другу дошкільну групу у Снов'янському ДНЗ.

Для забезпечення права дітей на отримання дошкільної освіти 65 дошкільнят з населених пунктів району, де дитсадки відсутні, підвозяться різними видами транспорту до дошкільних установ району.

Формування духовної культури дітей дошкільного віку – пріоритет дошкільної освіти Чернігівського району. У 2017 році втретє у районі проведено олімпіаду «Юні знавці Біблії» на базі Брусилівського дошкільного навчального закладу, в якій взяли участь вихованці із Снов'янського, Кархівського, Брусилівського, Пакульського дошкільних навчальних закладів, Седнівського навчально-виховного комплексу. Характерним є те, що цього року учасниками стали не тільки діти дошкільного віку, але й учні початкових класів, прикладом у цьому є Довжицький навчально-виховний комплекс.

23 червня у Національному університеті «Острозька академія» відбувся Перший Всеукраїнський з’їзд педагогів із духовно-морального спрямування. Чернігівську область на з'їзді представили наші педагоги: методист районного методичного кабінету відділу освіти Валентина Олексіївна Білан та педагоги Довжицького навчально-виховного комплексу Олена Чупайленко та Світлана Лебедюк.

Дошкілля Чернігівського району багате на творчість педагогів та талановитих дітей. Традиційно проведено районні конкурсі, фестивалі дитячої творчості, конкурси фахової майстерності педагогічних працівників.

На виконання Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, проведено Районний фестиваль-конкурс «Дошкільний навчальний заклад – осередок історії та традицій рідного краю». Переможцями районного конкурсу стали: Коса Ірина Миколаївна, вихователь Седнівського НВК, Лисенко Марія Михайлівна, вихователь Киїнського ДНЗ «Малятко», Ільєнко Юлія Олександрівна, вихователь Старобілоуського комунального дошкільного навчального закладу «Зернятко»

У ІІ обласному етапі фестивалі-конкурсу у номінації «Краєзнавство» у числі переможців визнано роботу методиста районного методичного кабінету Валентини Олексіївни Білан.

Важливе значення у вихованні дітей дошкільного віку відіграє сучасна музейна педагогіка. У 2017 навчальному році на базі Рівнопільського дошкільного навчального закладу «Райдужне сяйво» створено музей дошкільної освіти району.

За ініціативи райметодкабінету та сприяння адміністрацій днз та нвк створено «Книгу про дошкільні навчальні заклади Чернігівського району», яка містить історичні довідки про методичну роботу, практичну діяльність і, взагалі, функціонування дошкільної галузі, починаючи з 1899 року.

Загальна середня освіта

У 2017 році мережа закладів загальної середньої освіти становила ( 18 ЗОШ І-ІІІ ст., 6 ЗОШ І-ІІ ст., 2 ЗОШ І ст.) з контингентом 2682 учнів. У школах району навчається 5 дітей, переміщених з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції.

Прикрим є факт зменшення чисельності школярів у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, що вплинуло на зменшення кількості класів та їхньої середньої наповнюваності, збільшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів із малою чисельністю учнів. На сьогодні у районі 50% шкіл є малочисельними, а середня наповнюваність класів у минулому навчальному році становила 12,2 учня, 11,1 – сільська місцевість, 17,1 учня – наповнюваність у смт.

Найбільш гостро ця ситуація позначилася на сільських школах, зростає вартість утримання одного учня. Серед закладів І-ІІ ступенів вартість утримання одного учня у 2017 році у Пісківському НВК становила майже 38 тис. грн, у Петрушинській та Рудківській школах – близько 32 тис. грн., серед закладів І-ІІІ ступенів найбільш економічно невигідним є утримання учнів у Слабинській (37 тис. 014 7грн.) та Брусилівській школах - понад 29 тис грн. (в обох навчальних закладах здійснюється підвіз учнів на навчання). Натомість у приміських школах із великою чисельністю учнів, паралельними класами показник вартості учня утричі менший: Старобілоуська ЗОШ – 10 тис. 258 грн., Трисвятськослобідська школа – 12 тис. 995 грн., Киїнська - 13760 грн.

При цьому кількість учнів на одного учителя у малочисельних школах становить близько 1,8, в той час як у Киїнській, Трисвятсьслобідській, Старобілоуській школах цей показник становить близько 10.

Процес реорганізації і закриття малокомплектних навчальних закладів є незворотним. Слід відмітити, що за останні 10 років учнівський контингент скоротився майже на 1500 учнів та було ліквідовано - 14 загальноосвітніх шкіл.

Разом із тим щороку збільшується відсоток випускників 9-х класів, які продовжують здобувати повну загальну середню освіту поза межами району у ВНЗ І-ІІ рівня акредитації та вищих професійно-технічних училищах. Так, показник дітей, які продовжували навчання у ЗНЗ у 2011 році становив 72%, то у 2017 році він знизився до 60%. Це теж впливає на кількісний показник наповнюваності ЗНЗ та класів. Із 26 загальноосвітніх шкіл у 2016-2017 навчальному році у 7 школах (26% - третина) у 10 класі та у 4 закладах (15%) в 11 класі школярі навчалися за індивідуальною формою навчання.

За останні 3 роки спостерігається тенденція до незначного збільшення набору учнів до 1 класу: 2014-2015 н.р. – 430 учнів, 2015-2016 н.р. – 455 першокласників, 2016-2017 н.р. – 475 учнів. Стосовно випускників 9 та 11 класів цей показник щорічно йде на спад: 392 учні ми мали у 9 класах у 2014-2015 н.р., 342 – у 2016-2017 н.р. На 100 випускників у порівнянні з 2014 роком зменшилася кількість учнів 11 класів.

Формування оптимальної мережі навчальних закладів для забезпечення рівного доступу до якісної освіти - одне із найбільш актуальних питань сьогодення. Саме ця мета ставиться Проектом «Нова українська школа» – це, насамперед, нові освітні стандарти європейського зразка. Сьогодні школа перестала відповідати сучасним потребам юних громадян країни, вона стала нецікавою і недостатньо ефективною. Так як вчили нас дорослих, вчити сучасних дітей не вийде. Занадто велика прірва розрослася між тим, що на сьогодні може дати школа і тим, які вимоги до молодого поколінню пред'являє сьогодення.

Для більш ефективного використання матеріально-технічних, фінансових та кадрових ресурсів, що є одним із резервів забезпечення якості освіти у районі, продовжується оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості.

Відповідно до чинного законодавства рішенням районної ради від 25 липня Пісківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» з 01 вересня 2017 року реорганізовано у Пісківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад», як такий, що має учнівський контингент менше 25 учнів. За цієї ж причини рішенням районної ради від 03 жовтня реорганізовано Петрушинську ЗОШ І-ІІ ступенів у Петрушинську ЗОШ І ступеня. За відсутністю учнівського контингенту з 01 вересня призупинено навчально-виховний процес у Шестовицькій ЗОШ І ступеня.

Постановою Кабінету Міністрів від 19 квітня 2017 року №289 внесено зміни до Положення про освітній округ. Поняття опорної несе в собі якісно новий характер – це навчальний заклад, оснащений сучасною матеріально-технічною базою, зокрема, кабінетами фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами, мультимедійним обладнанням тощо.

Рішенням районної ради від 14 грудня 2017 року визначено два опорні навчальні заклади на базі Седнівського НВК та Киїнської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Другий рік поспіль у районі функціонувала Програма забезпечення безоплатним харчуванням дітей із сімей учасників антитерористичної операції. Учні 1-4 класів харчувалися безкоштовно за рахунок коштів районного бюджету із розрахунку 9 грн. 20 коп. за обід. Безкоштовним харчуванням забезпечувалися у 2017 році діти соціально-незахищених категорій та діти із сімей учасників АТО.

Різними видами харчування охоплено 100% учнів (обл. – 96,7%), з них гарячим харчуванням – 98,7% (обл. – 81,7%).

До початку 2017-2018 навчального року придбано 1 шкільний автобус для Дніпровської ЗОШ І-ІІІ ст. за кошти обласного та місцевого бюджету, що сприяло покращенню організації підвозу учнів сільської місцевості.

100 % учнів, які проживають за межею пішохідної доступності, підвозяться до місць навчання та додому. З цією метою задіяно 16 транспортних одиниць, в тому числі 1 арендований.

У 2017 році у районі відпочинковими і оздоровчими послугами було охоплено 50% учнів 1-10 класів (обл. – 34,5%).


Зовнішнє незалежне оцінювання

На сьогодні показником якості надання освітніх послуг є результативність ЗНО.

На пробне тестування зареєструвалося 3609 учнів загальноосвітніх навчальних закладів Чернігівської області, з них 1915 учнів – на тестування з 1 предмета, 1694 – на тестування з 2 предметів.

Цей показник на 20% вищий у порівнянні з попередніми роками і вказує на те, що проведена в школах інформаційно-роз’яснювальна робота серед випускників та їх батьків мала свої позитивні наслідки. Більшість учнів зареєструвалися та пройшли пробне тестування. Вони не тільки усвідомили порядок і процедуру незалежного тестування, а і змогли своєчасно скоригувати підготовку до основної сесії ЗНО.

На ЗНО-2017 зареєструвалося 225 випускників, що становить 98% загальної кількості випускників 11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів району.

Явка випускників на ЗНО з української мови і літератури, математики, історії України, англійської мови – 100%. Серед випускників ЗНЗ району не зафіксовано запізнень, відсутності відповідних документів, порушень процедури тестування.


Узагальнені дані
про результати зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року
у порівнянні з регіональними показниками


Українська мова та література


1. Відсоток осіб, які не подолали поріг:

- по Україні – 7,6%

- по Чернігівській області – 8,95%

- по Чернігівському району – 11,6%


2. Відсоток осіб, які набрали 100-120 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 22,5%

- по Чернігівській області – 22,6%

- по Чернігівському району – 26,3%


3. Відсоток осіб, які набрали 180-200 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 12,6%

- по Чернігівській області – 11,01%

- по Чернігівському району – 6,6% (учні Киїнської, Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ст., Киселівського та Хмільницького НВК).


У 2017 році 152 учнів 11 класів складали ЗНО з української мови. Аналіз кількісно-якісних показників складання предметного тесту свідчить про перевагу якісних результатів: 66% випускників набрали від 150 балів і вище (35% у минулому навчальному році). Найкращі показники мають учні Трисвятськослобідської (учителі – Грецька Ірина Петрівна, спеціаліст ІІ кваліфікаційної категорії), Киїнської (Дудчина Тетяна Василівна та Піджара Віра Андріївна – спеціалісти вищої категорії) шкіл та Киселівського НВК, в т.ч 41% випускників Трисвятськослобідської загальноосвітньої школи, 40% Киселівського НВК, 21% випускників Киїнської школи за результатами ЗНО мають високий рівень знань. Поряд з цим близько 50% випускників Мньовської (Лутченко Наталія Миколаївна, спеціаліст першої категорії), Слабинської (Лапеко Катерина Петрівна, спеціаліст вищої категорії) шкіл, Довжицького (Слюсар Олександр Володимирович та Анищенко Людмила Іванівна – спеціалісти першої категорії), Редьківського НВК (Каграманова Марія Дмитрівна, спеціаліст вищої категорії, Чечуга Олена Федорівна, спеціаліст першої категорії), близько третини учнів Старобілоуської (Гліб Надія Миколаївна та Андрійченко Ліана Анатоліївна – спеціалісти вищої категорії), Халявинської (Передня Людмила Миколаївна та Хоменко Ніна Семенівна спеціалісти першої категорії) загальноосвітніх шкіл не підтвердили річне оцінювання в сторону пониження рівня знань. Слід зазначити, що Киселівський НВК, Новобілоуська (Дяченко Наталія Костянтинівна та Лещенко Світлана Петрівна – спеціалісти вищої категорії), Мньовська, Олишівська (Бурмака Ольга Михайлівна, спеціаліст вищої категорії, та спеціаліст Пилипенко Аліна Володимирівна), Пакульська (Межакова Тетяна Юріївна, спеціаліст першої категорії) та Трисвятськослобідська школи працювали за профілем української філології. 70 випускників цих шкіл взяли участь у тестуванні з профільного предмету, більше 50% з них показали достатній та високий рівень знань.

За результатами 2016 року найкращі показники мають учні Халявинської, Дніпровської, Киїнської, Ковпитської, Н.Білоуської, Ст.білоуської, Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ст., Довжицького, Хмільницького та Седнівського НВК, в т.ч. 6% випускників Киїнської, 30% Н.Білоуської, 19% Трисвятськослобідської, 11% Халявинської та 9% Седнівського НВК за результатами ЗНО мають високий рівень знань.


Історія України


1. Відсоток осіб, які не подолали поріг:

- по Україні – 14,3%

- по Чернігівській області – 14,6%

- по Чернігівському району – 23,1%


2. Відсоток осіб, які набрали 100-120 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 29,97%

- по Чернігівській області – 31,4%

- по Чернігівському району – 32,4%


3. Відсоток осіб, які набрали 180-200 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 5,7%

- по Чернігівській області – 5,08%

- по Чернігівському району – 1,3% (учні Киїнської ЗОШ І-ІІІ ступенів та Киселівського НВК).


За історичним профілем працювали Ковпитська, Киїнська ЗОШ та Хмільницький НВК. Більшість випускників цих шкіл (53%) склали тестування на початковому та середньому рівнях. Третина учнів Хмільницького НВК, 25% учнів Ковпитської загальноосвітньої школи не підтвердили річне оцінювання в сторону пониження рівня знань. Єдина у Чернігівському районі, хто набрав 12 балів за результатами ЗНО з історії України є учениця 11 класу Хмільницького НВК Євсєєва Юлія (учитель історії – Гриценко Наталія Григорівна, 15 років педагогічного стажу, вища кваліфікаційна категорія).


Математика

1. Відсоток осіб, які не подолали поріг:

- по Україні – 16,5%

- по Чернігівській області – 19,4%

- по Чернігівському району – 20,0%


2. Відсоток осіб, які набрали 100-120 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 26,03%

- по Чернігівській області – 25,7%

- по Чернігівському району – 39,05%


3. Відсоток осіб, які набрали 180-200 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 8,6%

- по Чернігівській області – 5,5%

- по Чернігівському району – 3,8% (учні Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ступенів та Седнівського НВК).

На тестуванні із математики 25% учнів району не підтвердили шкільного рівня оцінювання: 100% - випускники Мньовської школи, 66% учнів Пакульської школи, половина випускників Слабинського, Седнівського та Довжицького навчальних закладів, третина учнів Редьківського НВК. Проте слід відзначити підготовку учнів до ЗНО учителями математики Киїнської ЗОШ (7 учнів, всі підтвердили рівень знань), Ковпитської, Новобілоуської, Олишівської, Халявинської ЗОШ.


Англійська мова

Лише 8 випускників 11 класів (5% від загальної кількості) із закладів освіти району обрали для ЗНО англійську мову. Це учні Киїнської (1 учень – високий рівень, підтвердив оцінювання), Трисвятськослобідської (1 учень – не підтвердив річну оцінку), Старобілоуської (4 учні, 100% не підтвердили в сторону пониження рівня знань) шкіл та Киселівського НВК (2 учні, 1 не підтвердив річну оцінку).

Зовнішнє незалежне оцінювання враховує міжнародний досвід у вивченні та викладанні іноземних мов і надає можливість об’єктив виявити рівень мовленнєвих компетенцій учнів. Невелика кількість школярів здає ЗНО з англійської мови. Це пояснюється тим, що у районі нема профільного та поглибленого вивчення предмету. У зв’язку з цим, результати свідчать про необхідність більш відповідальної роботи учителів англійської мови у напрямку надання якісних знань та підготовки учнів до тестування. Так, у 2016 році ЗНО здавали 18 учнів семи шкіл району. (Анисівська, Брусилівська, Киїнська, Новобілоуська, Трисвятськослобідська ЗОШ І-ІІІ ступенів та Седнівського, Хмільницького НВК. У даних школах працюють 4 вчителі вищої кваліфікаційної категорії, 2 вчителі І кваліфікаційної категорії, 1 спеціаліст.

Не подолали поріг: 1 учень Анисівської ЗОШ (100%, вч. Кондратюк І.Г.), 1 учень Новобілоуської ЗОШ (33,3%, вч. Білан Н.В.), 2 учні Трисвятськослобідської ЗОШ (28,5%, вч. Александрова О.М.).

На 180 – 200 балів не здав ЗНО жоден учень даних шкіл. 100 – 120 балів набрали 1 учень Брусилівської ЗОШ (100%, вч. Левченко Н.М.), 2 учні Киїнської (50%, вч. Дорошок О.В.), 1 учень Новобілоуської ЗОШ (33,3%, вч. Білан Н.В.).

На 120 – 140 балів здали 3 учні Трисвятськослобідської ЗОШ (42,8%, вч. Александрова О.М.). 1 учень Седнівського НВК (100%, вч. Тихоненко Н.І.), 1 учень Хмільницького НВК (100% вч. Ряба В.В.).

160 – 180 балів набрали такі учні: 1 учень Трисвятськослобідської школи (14,3% вч. Александрова О.М.), 1 учень Новобілоуської ЗОШ (33%, вч. Білан Н.В.). 1 учень Киїнської ЗОШ (25%, вч. Дорошок О.В.).

У 2017 році здавали ЗНО з англійської мови 20 учнів із шести навчальних закладах (Киїнська, Новобілоуська, Трисвятськослобідська, Старобілоуська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Довжицький, Киселівський НВК). У даних школах працює 1 учитель з вищою кваліфікаційною категорією, 3 мають І кваліфікаційну категорію, 2- ІІ. Не подолали поріг 4 учні з п’яти Старобілоуськї ЗОШ, що становить 80% (вч. Царик Н.М.). 1 учень Киїнської ЗОШ (33%, вч. Дорошок О.В.). 180 – 200 балів набрав 1 учень з усіх шкіл (33%, вч. Дорошок О.В.). По 100 – 120 балів набрали по одному учню Старобілоуськї ЗОШ, Киселівського НВК, що становить 20%, 2 учні Трисвятськослобідської школи (40%, вч. Александрова О.М.). 120 – 140 балів набрали по 1 учню Киїнської, Трисвятськослобідської школи, що відповідно становить 20 %, 33 %. 140 – 160 балів набрали по два учні Киселівського НВК та Трисвятськослобідської ЗОШ (по 40 %). 160 – 180 балів набрав лише 1 учень Довжицького НВК (100%, вч. ІІ кваліфікаційної категорії Грабар Ю.В.).

Проаналізувавши результати слід визнати необхідність підвищення якості викладання англійської мови: 75% учасників ЗНО не пітвердили рівень оцінювання, фізики -50%, 37,5% - з біології, 33% - історії, 25% математика, українська мова, географія.


1. Відсоток осіб, які не подолали поріг:

- по Україні – 15,1%

- по Чернігівській області – 15,4%

- по Чернігівському району – 18,8%


2. Відсоток осіб, які набрали 100-120 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 22,35%

- по Чернігівській області – 24,4%

- по Чернігівському району – 25,0%


3. Відсоток осіб, які набрали 180-200 балів за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання:

- по Україні – 12,6%

- по Чернігівській області – 8,41%

- по Чернігівському району – 3,1% (учень Киїнської ЗОШ).


Результати свідчать про необхідність більш відповідальної роботи адміністрацій шкіл та учителів у напрямку надання якісних знань та підготовки учнів до тестування, забезпечення дотримання вчителями чинних критеріїв та об’єктивності оцінювання навчальних досягнень учнів та підготовки старшокласників до відповідних випробувань.

Прямий зв'язок вищеописаного – підтвердження медалей претендентами. У 2017 році 4 випускники (2,2% від загальної кількості випускників) нагороджено медалями за високі досягнення у навчанні. Стовідсотково підтвердили рівень знань на ДПА у формі ЗНО учні Киїнської школи (2 золоті медалі), Хмільницького НВК (1 ЗМ), М-Коцюбинської гімназії (1 зм), не підтвердили срібних медалей учнів Киселівського, Довжицького НВК та Трисвятськослобідської школи. У цілому 3 претенденти на медалі (43%) не підтвердили медалі за результатами ЗНО.

У структурі загальної середньої школи особливе місце належить початковій ланці, перед якою поставлене завдання створити умови для здійснення особистісно орієнтованого навчання; максимального розвитку самодостатньої особистості та формування універсальних компетенцій у кожного учня.

Основна мета та першочергове завдання органів виконавчої влади - рівний доступ до якісної освіти сільських школярів. У 2017 році здійснювався ряд заходів, спрямованих на стабільний цілеспрямований розвиток освітньої галузі району, підтримку творчо працюючих учителів та обдарованих учнів. Діяли Програми розвитку освіти Чернгігівського району, Програма розвитку дошкільної освіти, вже другий рік поспіль Районна Програма забезпечення безоплатним харчуванням дітей із сімей учасників антитерористичної операції, програма підтримки обдарованої учнівської молоді. У червні 2017 року пройшла зустріч голови райдержадміністрації Віктора Коржа з обдарованою учнівською молоддю. Талановиті діти отримали одноразові грошові премії за перемоги в обласному та всеукраїнському етапах олімпіад та конкурсів.

За підсумками проведення олімпіад з базових навчальних дисциплін наша учнівська команда посіла восьме місце в області. А на обласному рівні у конкурсі «Учитель року -2017». Чернігівський район прозвучав дякуючи учителеві хімії та біології Хмільницького НВК Тетяні Іванівні Якубець, яка стала лауреатом конкурсу та учителю музики Вознесенського НВК Людмилі Віталіївні Буланенко, яка здобула перемогу на обласного етапі та представляла Чернігівську область на Всеукраїнському етапі конкурсу.

Здійснювалися заходи щодо підвищення соціального та професійного статусу вчителя. Виплачено грошові премії кращим освітянам району, традиційно вручено Премії Чернігівської райдержадміністрації та райради імені Миколи Мглинцева Ігнатенко Наталії Миколаївні, заступнику директора Анисівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Кириленко Лідії Іванівні, директорові Брусилівської загальноосвітньої школи, Гриценко Наталії Григорівні, учителю історії та географії Хмільницького НВК, Шостак Інні Михайлівні, заступнику директора з виховної роботи, учителю біології Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ступенів.


Особливої уваги та підходу в організації навчально-вихованого процесу заслуговують діти з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.

Те, що дитина з особливими потребами, котра вчиться зі «звичайними» дітьми, розвивається значно швидше вже ніхто не піддає сумнівам.

Інклюзивна освіта у районі запроваджена у 2014 році, у Хмільницькому НВК (директор Заворотна Г.М.). У 2017 році функціонують 10 інклюзивних класів на базі 6 навчальних закладів, навчаються 10 дітей з особливими освітніми потребами. Введено 10 посад асистента вчителя. Це Трисвятськослобідська, Ковпитська, Старобілоуська, Киїнська, Новобілоуська ЗОШ І-ІІІ ст. та Хмільницький НВК Також у районі функціонує 1 інклюзивна дошкільна група на базі Киїнського ДНЗ.

Сьогодні велика увага з боку держави на розвиток інклюзивної освіти. Виділяються кошти у сумі 23 тис. грн. у рік на одну дитину для організації додаткових занять, придбання навчальної літератури, тощо.

Інклюзивна освіта ‒ це не лише можливість для дітей з особливим потребами сидіти поруч з іншими і навчатися, не лише спеціально обладнані місця, але й готовність і знання людей, як працювати з такими дітьми. Педагоги, які у 2017-2018 навчальному році працюють в інклюзивних класах, у періо д з 21 по 23 серпня 2017 року пройшли навчання на спеціальному тренінгу «Інклюзивний простір. Практичні кроки» за підтримки благодійного Фонду Порошенка.

2014-2015 - 1 клас - Хмільницький НВК

2015-2016 – 2 класи Хмільницький НВК, Киїнська ЗОШ

2016-2017 – 4 класи Киїнська ЗОШ (1 клас), Старобілоуська ЗОШ (1 клас), М.-Коцюбинська гімназія (2 класи)

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 №545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» У 2017 році рішенням районної ради від 14 грудня 2017 року створено комунальну установу «Інклюзивно-ресурсного центр» Чернігівської районної ради Чернігівської області.

У грудні 2017 року виготовлено відповідну проектно-кошторисну документацію та проведено роботи оформленню медіа теки на базі Старобілоуської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Науково-методична робота з педагогічними кадрами

Протягом 2017 року науково-методична робота з педагогічними кадрами Чернігівського району передбачала систему заходів спрямованих на реалізацію Програми розвитку освіти та обраної науково-методичної проблеми «Творча співпраця вчителя і учня – невід’ємна складова сучасного навчально-виховного процесу».

Проводилася планомірна робота з підвищення кваліфікації педагогічних кадрів – 277 педагогічних працівників пройшли курси підвищення кваліфікації при Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського. Також у 2015 році два працівники районного методичного кабінету відділу освіти пройшли курси підвищення кваліфікації в Університеті менеджменту освіти НАПН України м.Київ. У цілому по району в 2017 році було атестовано 163 педагогічних працівників, із них 100 – атестаційною комісією відділу освіти ЧРДА. Визнано такими, що відповідають раніше присвоєним кваліфікаційним категоріям – 82 чол., підвищено кваліфікаційні категорії – 60 чол., присвоєно педагогічне звання “Старший вчитель” – 8 чол., “Вчитель-методист” – 1.

Середня заробітна плата педагаогчних працівників у 2017 році становила 6180 грн., технічного персоналу – 3963 грн.

Робота ради районного методичного кабінету протягом звітного періоду сприяла впровадженню у навчально-виховний процес досягнень педагогічної науки, інноваційних технологій.

На основі аналізу стану науково-методичної роботи та ефективності діяльності районного методичного кабінету, даних діагностування, відстеження результативності розробляється система роботи з підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, зміст, методи і форми методичної роботи. Організовано діяльність 18 постійно діючих семінарів, 14 районних шкіл новопризначених спеціалістів, 12 районних методичних об’єднань, 15 творчих груп, 11 опорних навчальних закладів, 8 опорних закладів освітніх округів. Практикувалися активні форми методичної роботи: психолого-педагогічний тренінг «Сучасний урок у системі шкільного навчання», день відкритих дверей для батьків та громадськості «шкільний вернісаж», методичний фестиваль «Пошуки. Знахідки. Досягнення.» (Анисівська ЗОШ І-ІІІ ступенів); декади та тижні педагогічної майстерності (Олишіська, Ст.Білоуська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Хмільницький НВК), панорама відкритих уроків (Пісківський НВК), майстер-класи (Н.Білоуська, Олишівська, Трисвятськослобідська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Редьківський НВК), літературна кав’ярня (Хмільницький НВК), педагогічна вітальня, виставка-ярмарок педагогічної творчості (Роїщенська ЗОШ І-ІІ ступенів), методичні вечорниці (районний Будинок школяра) тощо. Тривало ознайомлення освітян із сучасними досягненнями педагогічої та психологічної наук. У жовтні організовано поїздку до м.Києва на Всеукраїнську виставку «Інноватика в освіті-2017». У лютому районна творча група заступників директорів із навчально-виховної роботи взяла участь у роботі науково-практичного семінару «Упровадження педагогіки успіху у виховну роботу закладу», що відбувся у Ніжинському обласному педагогічному ліцеї Чернігівської обласної ради. Спільно із викладачами технологічного факультету ЧНПУ імені Т.Г.Шевченка, дирекції Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ступенів для керівників шкіл та їх заступників проведено педагогічний консиліум «Використання соціальних мереж у навчально-виховному процесі».

Започатковано нову нестандартну форму методичної роботи – День відкритих сердець, метою якої є обмін досвідом, запровадження в практику нових педагогічних ідей і знахідок. Методичний захід розрахований на керівників шкіл, учителів та учнів. Дні відкритих сердець проведено в Анисівській, Олишівській, Ковпитській школах, Гончарівській гімназії.

На належному рівні підготовлено та проведено практикуми для слухачів курсів ОІППО ім.К.Д.Ушинського на базі Жавинської ЗОШ І-ІІ ст., Н.Білоуської та Ст.Білоуської ЗОШ І-ІІІ ст.

Продовжувалася робота з інформаційно-методичного забезпечення закладів освіти району. Методичним кабінетом підготовлено та видано 7 випусків інформаційного «Методичного порадника» для керівників та педагогів ЗНЗ. Належна увага приділялась контролю за станом та організацією навчально-виховного процесу, роботи з педагогічними кадрами на місцях, що є важливою складовою методичної роботи. У складі експертної комісії відділу освіти проведено атестаційну експертизу Снов’янського, Ягіднянського, Мньовського навчальних закладів, Хмільницького НВК, Пакульського та Кархівського ДНЗ. Вивчено та проаналізовано на засіданнях колегії відділу освіти, ради районного методичного кабінету стан надання якісних освітніх послуг в умовах малочисельної школи; організації підвищення кваліфікації педагогічних працівників; національного, морально-духовного виховання дітей дошкільного віку; стан викладання та рівня навчальних досягнень учнів із основ здоров’я, іноземної мови, математики, географії, економіки, природознавства, інформатики, української мови та літератури; процес виховання ціннісного ставлення особистості до людей; роботу районних методичних об’єднань учителів. Підсумки тематичних перевірок стану управлінської діяльності, ведення ділової документації, організації навчально-виховного процесу проаналізовано під час нарад директорів та їх заступників.

Продовжувалася робота щодо удосконалення управлінських компетентностей керівників шкіл. В ході нарад постійно аналізувалась ефективність та результативність управління школою, динаміка навчальних досягнень учнів, сворення умов для загальнокультурного розвитку та підвищення професійної майстерності педагогів. Проведено виїзні семінари на базі Пакульської (директор Дацюк О.В.) та Трисвятськослобідської (директор Головач А.С.) ЗОШ І-ІІІ ступенів. Надано кваліфіковану методичну допомогу адміністраціям та педагогам загальноосвітніх навчальних закладів у рамках проведення днів відділу та методичних днів у Гончарівському, Рудківському, Халявинському, Олишівському, Н.Білоському, Дніпровському навчально-виховних закладів.

Виявленню, підтримці творчо працюючих учителів, популяризації педагогічних здобутків та інноваційної діяльності освітян сприяють конкурси професійної майстерності. Проведено районний конкурс «Учитель року − 2017». Чотири педагоги взяли участь в обласному турі всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2017». Рішенням журі Якубець Т.І., учителя біології Хмільницького НВК, відзначено дипломом; переможцем обласного конкурсу в номінації «музичне мистецтво» визнано Буланенко Л.В. (Вознесенський НВК).

Районний конкурс на кращий урок англійської мови серед вчителів зі стажем роботи до 5-ти років налічував 7 учасників. Переможцем конкурсу стала молодий педагог Киселівського НВК Самотяжко С.В.

У районному етапі фестивалю-конкурсу «Дошкільний навчальний заклад – осередок історії та традицій рідного краю» взяли участь 9 дошкільних навчальних закладів. На обласному етапі фестивалю-конкурсу у номінації «Краєзнавство» методист РМК Білан В.О. виборола диплом ІІІ ступеня.

Шарий А.М. (Кувечицька ЗОШ І-ІІ ст.) став фіналістом ІІ Всеукраїнського онлайн-конкурсу «Учитель року-2017» за версією науково-популярного природничого журналу «Колосок», показавши найвищий результат серед вчителів у номінації «фізика»; учитель цієї ж школи Колесник А.В. нагороджена дипломом лауреата конкурсу у номінації «біологія».

Здійснюється методичний супровід дослідно-експериментальної роботи регіонального рівня в Киїнській ЗОШ І-ІІІ ступенів («Методика використання принципів екологічного виховання В.О.Сухомлинського у практиці сучасної початкової школи») та Седнівському НВК («Науково-методичне забезпечення ступеневого навчання «дошкільний навчальний заклад – початкова школа» з природничо-математичного та технологічного напрямів розвитку дітей у системі національно-патріотичного виховання»). Старобілоуський загальноосвітній навчальний заклад брав участь у проекті з упровадження хмарних сервісів у навчально-виховний процес та використання їх в управлінській діяльності. Організація роботи з обдарованими дітьми, формування їх національної свідомості, активної громадянської позиції, розвиток ініціативи та творчості, виявлення й підтримка талановитої молоді – пріоритетні напрями в методичній роботі.

15 вересня 2016 року проведено районний етап конкурсу «Віват, інтелект!». У ньому взяли участь школярі із 12 навчальних закладів району. Переможці – команда «Українці» Хмільницького НВК, ІІ місце – команда «Фортуна» Іванівської ЗОШ І-ІІІ ст., ІІІ місце – команда «КРОКС» М.Коцюбинської гімназії.

Команда учнів району у ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів здобула 19 дипломів, виборовши 8 загальнокомандне місце (2015-2016н.р. – 18 дипломів, 11-12 загальнокомандне місце.).

В обласному конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України представники району здобули один диплом І ступеня (Маленко Кіріл, учень 9 класу Гончарівської гімназії) один диплом ІІ ступеня (Тихоненко Аня, учениця 9 класу Седнівського НВК) та два дипломи ІІІ ступеня (Пархоменко Ростислав, учень 10 класу Гончарівської гімназії та Шостак Станіслав, учень 11 класу Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ст.). На Всеукраїнському етапі учень 9 класу Гончарівської гімназії Маленко Кіріл виборов диплом ІІІ ступеня (наставник Мележик В.О.).

Переможцями обласного етапу ХV Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дням, стали: учениця 5 класу Вознесенського НВК Буланенко Лада та учениця 11 класу Киселівського НВК Охоня Тетяна. Буланенко Лада перемогла на 4-му (підсумковому) етапі Конкурсу у номінації «Література» (наставник Шльончик А.П.) Учениця 4 класу Старобілоуської ЗОШ І-ІІІ ст. Потапенко Вікторія посіла перше місце на ІІІ (обласному) етапі конкурсу з української мови імені Петра Яцика (наставник Бєлова О.В.).

Серед виховних напрямів у сучасній школі найбільш актуальним є національно-патріотичний як основоположний, що відповідає як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладає підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.

Відповідно до Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки забезпечуються координація роботи у сфері національно-патріотичного виховання.

Важливе місце у цій системі займає формування у школярів національно-культурної ідентичності, національно-патріотичного світогляду, збереження та розвиток духовно-моральних цінностей Українського народу. Рідна мова – найважливіший засіб патріотичного виховання. Вона була, і є важливою сферою впливу на національну свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації. Продовжується традиція святкування у всіх закладах освіти Дня української писемності і мови.

Вихованню національно-свідомих громадян сприяє використання історичних і культурних цінностей, традицій і звичаїв народу, краєзнавча робота.

Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості здійснюється через організацію та проведення заходів з нагоди відзначення національних свят та пам’ятних дат, зокрема, Дня захисника України, Дня Гідності і Свободи, Дня Збройних Сил України, Дня Соборності України, Дня незалежності України, Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні, Дня Конституції України, Дня українського козацтва та інших.

Особливу роль у формуванні патріотичної свідомості дітей та молоді району відіграють матеріали про видатних особистостей українського державотворення, визначних вітчизняних учених, педагогів, спортсменів, провідних діячів культури і мистецтва, а також духовних провідників Українського народу.

Значна роль у патріотичному вихованні належить музеям, світлицям та музейним кімнатам при навчальних закладах району.

У патріотичному вихованні підростаючого покоління велика роль ветеранів Другої світової війни, учасників антитерористичної операції на Сході України. Їхні виступи на уроках мужності, розповіді про бої з ворогом, про подвиги бойових друзів служать прикладом патріотизму. У наших школярів з’явилося почуття гордості за наших військових, позитивне ставлення до служби в армії, підвищився престиж військової праці, готовність захищати Україну.

Героїчні й водночас драматичні, й навіть трагічні події останнього часу надихають нашу молодь на оновлення експозицій шкільних музеїв, кімнат бойової слави. У кожному закладі освіти оформлено тематичні куточки, присвячені воїнам АТО.

У районі активно розвивається волонтерський рух. Учні-волонтери організували збір продуктів виготовлення малюнків, оберегів; написання листів; створення плакатів, тощо.

Надзвичайно важливим важелем у формуванні патріотизму, моральності, духовності, доблесті і звитяги є відродження українського козацтва, популяризація серед молодого покоління козацьких ідеалів і принципів. Яскравим прикладом цьому є участь учнівських команд у грі «Сокіл» («Джура»). У І (районному) етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») взяли участь одинадцять команд-роїв. Найвправнішими та найкмітливішими виявились джури рою «Юний Азов» Халявинської ЗОШ І-ІІІ ст. (керівник Половецька С.М.), які вибороли І місце та представляли наш район на обласному етапі гри. Рої «Богунівці» Киїнської ЗОШ І-ІІІ ст. (керівник Ковда О.В.) та «Вільні люди» Анисівської ЗОШ І-ІІІ ст. (керівник Мотузка Р.Ю.) показали відповідно другий та третій результати.

У квітні 2017 року спільно із військовим комісаріатом проведено триденні військово-польові збори для юнаків 11 класів, в т.ч. на полігоні смт. Гончарівське.


З метою проведення заходів військово-патріотичної спрямованості зі шкільною молоддю Чернігівського району, формування позитивного іміджу Збройних Сил України, та формування в учнівської молоді життєво необхідних знань, умінь і навичок з предмета «Захист Вітчизни», активізації військово-патріотичної роботи у закладах загальної середньої освіти -30 листопада та 1 грудня учні 10-11 класів (всього 220 учнів) відвідали військову частину А 2995.

Для учнів було організовано екскурсію військовим містечком. Учні мали змогу познайомитись та поспілкуватись з військовими також оглянути організацію несення внутрішньої служби добового наряду та пропускного режиму, організацію внутрішнього порядку в казарменому приміщенні, організацію проведення спортивно-масових заходів у військовій частині, організацію надання медичної допомоги особовому складу з демонстрацією надання медичної допомоги. Ознайомилися із військовою технікою, озброєнням військовослужбовців Збройних Сил України, організацією радіаційного, хімічного та біологічного захисту у військових частинах, з новітніми засобами зв’язку та новітніми засобами розвідки, що знаходяться на озброєнні у Збройних Силах України.

Були представлені роботи й на конкурс учнівських есе «Волонтерство, що змінює світ на кращий». Перемогу в районному та обласному етапах конкурсу посіла учениця 7 класу Вознесенського НВК Постол Лілія (учитель Шльончик А.П.).

Позашкільна освіта


У 2017 році у районі функціонували 2 позашкільні навчальні заклади: КПНЗ «Будинок школяра» та «Центр туристично-краєзнавчої творчості» Чернігівської районної ради Чернігівської області, які забезпечують дітям можливість у вільний час розвивати та поглиблювати свої здібності, цілеспрямовано та повноцінно організувати свій вільний час.

Робота закладів позашкільної освіти спрямовується на створення рівного доступу до отримання дітьми району якісної позашкільної освіти, поліпшення матеріально-технічної та навчальної бази, забезпечення формування інтелектуального потенціалу району шляхом створення оптимальних умов для виявлення обдарованої молоді і надання їй підтримки у розвитку творчого потенціалу, самореалізації такої молоді та її постійного духовного самовдосконалення. Постійно ведеться робота з модернізації змісту та форм навчально-виховної роботи. Мережа гуртків у позашкільних навчальних закладах постійно оновлюється відповідно до інтересів дітей та запитів їх батьків.

Станом на 01 січня 2018 року в районі показник залучення дітей до роботи у гуртках та секціях системи позашкілля становить 52,3% від загальної кількості учнів, позашкільну освіту здобувають 1402 дітей шкільного віку. Будинок школяра та Центр туристично-краєзнавчої творчості охопили позашкільною освітою у 45 гуртках 944 дітей (35,2% учнівської молоді). Окрім того, в освітніх закладах району працюють гуртки районної дитячо-юнацької спортивної школи, у секціях займається 11,3% учнівської молоді (303 дітей), та позашкільні установи обласного підпорядкування: комунальні позашкільні навчальні заклади «Центр науково-технічної творчості», «Станція юних натуралістів», які охопили позашкільною діяльністю 53 дитини, що становить 2% від загальної кількості учнів. Центр дозвіллі Киїнської сільської ради організовує роботу вокально-хорового гуртка (керівник Ганна Опанасенко), який відвідують 40 дітей шкільного віку (1,5%), хореографічний гурток (керівник Ірина Гаврусенко) та гурток духового оркестру (керівник Лідія Плоска), які функціонують на базі Киїнської загальноосвітньої школи та викладаються працівниками галузі культури району, охопили позаурочною діяльністю 62 дитини (2,3%).

Мережа гуртків позашкільних навчальних закладів системи освіти щорічно розширюється. За останні пять років охоплення позашкільною освітою дітей відповідного віку зросло на 13,1%. Навчанням та вихованням охоплено 421 учень у 25 гуртках Центру туристично-краєзнавчої творчості та 523 учні у 32 гуртках Будинку школяра. Це становить 35,2% від загальної кількості дітей шкільного віку, що на 0,3 % більше у порівнянні з минулим роком, що свідчить про результативну роботу закладів щодо збереження та розширення контингенту вихованців та ефективність виконання навчальних програм.

Гуртки позашкільних навчальних закладів функціонують у 22 закладах загальної середньої освіти району: від Будинку школяра у 14, від Центру туристично-краєзнавчої творчості – у 13 школах.

З метою забезпечення доступності позашкільної освіти гуртки працюють у сільській місцевості та відповідають профілям закладів: працюють за художньо-естетичним, науково-технічним, еколого-натуралістичним, соціально-реабілітаційним, гуманітарним, науково-дослідницьким, еколого-краєзнавчим та туристично-краєзнавчим напрямами. Для цілісного розвитку особистості, виявляються і підтримуються талановиті і обдаровані діти, забезпечується участь гуртківців у масових заходах шкіл, районних та обласних конкурсах, виставках, акціях та фестивалях.

Щорічно проводиться аналіз доцільності збереження гуртків та наповнюваності груп. Здійснюється щорічний моніторинг охоплення дітей позашкільною освітою за напрямками виховання та з урахуванням соціального статусу дітей.

Крім освітніх функцій, позашкільний навчальний заклад виконує соціальну роботу: залучає до занять у гуртках дітей соціально-незахищених категорій. У 2017-2018 навчальному році у гуртках і творчих об’єднаннях займається 134 таких учні, 14,2% від загальної кількості вихованців закладів позашкільної освіти, в тому числі: діти сироти та під опікою – 13 вихованців, дітей із багатодітних сімей - 30, із сімей учасників АТО - 13, дітей із особливими освітніми потребами - 6, вихованців, постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС - 69.

Гурткові заняття проводяться згідно з розкладом занять, відповідно робочого навчального плану. Навчальний процес здійснюється на основі типових навчальних програм, які відповідають нахилам та уподобанням вихованців і вимогам сучасності та затверджені Міністерством освіти і науки України. Тривалість занять відповідає санітарно-гігієнічним нормам, відповідно віку вихованців. Середня наповнюваність груп – 16,8 учнів у Центрі туристично-краєзнавчої творчості та 16,3 учні в гуртках Будинку школяра.

Позашкільні навчальні заклади у повній мірі укомплектовані педагогічними кадрами. У Центрі туристично-краєзнавчої творчості працює 17 педагогів, з них 8 основних працівників; функціонування Будинку школяра забезпечують 32 педагогічних працівники, 9 з них працюють на постійній основі. Серед них керівників гуртків вищої кваліфікаційної категорії – 1, молодих спеціалістів – 9, 1 керівник гуртка нагороджений знаком «Відмінник освіти України».

Виходячи з психолого-фізіологічних особливостей гуртківців здійснюється різноманітна діяльність, створюються умови для цілісного розвитку особистості, виявляються і підтримуються талановиті і обдаровані діти, забезпечується участь гуртківців у масових заходах шкіл, районних та обласних конкурсах, виставках, акціях та фестивалях.

Позашкільні навчальні заклади співпрацюють з громадськими організаціями «Євроклуб», «Жменя», районною організацією ветеранів, громадською організацією євроклуб «Право і захист» м. Києва, міжнародною молодіжною громадською організацією «Європейський молодіжний парламент – Україна», дитячими євроклубами м. Чернігова, Чернігівським Колегіумом «Національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка».

З метою сприяння забезпеченню освітньо-культурних потреб дітей, створенню умов для їх творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку, виявлення і підтримки талановитих та обдарованих дітей, організації змістовного дозвілля та вдосконалення виховної роботи у навчальних закладах системи позашкільної освіти проводяться масові заходи: одноденні екскурсійні поїздки на Всеукраїнське літературно-мистецьке свято «Седнівська осінь» (смт.Седнів), до міст Чернігів та Київ, одноденні туристичні і краєзнавчі походи рідними та навколишніми селами, спортивно-масові свята, краєзнавчо-туристичні вікторини.

На базі гуртків Будинку школяра проходять різноманітні акції: «День довкілля», «Діти дітям», «Подарунковий хіт-парад», «Твори красу навколо», «Здоровим бути легко» та інші. Постійно проводяться конкурси малюнків та фотографій різної тематики. Свої творчі наробки діти демонструють на районних заходах.

Для ознайомлення громадськості району із здобутками вихованців Будинку школяра та Центру туристично-краєзнавчої творчості в практику введено випуск тематичних бюлетенів та брошур, систематично організовуються виставки дитячих творчих робіт.

Результативність роботи позашкільних навчальних закладів прослідковується за підсумками участі в обласних та Всеукраїнських конкурсах, акціях та фестивалях. Результативно презентують роботу позашкільної галузі гуртки на базі Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ступенів (керівник Катерина Зайцева), Киїнської школи (керівник Олексій Ковда), Старобілоуської (керівник Богдана Короваєва), Седнівського навчально-виховного комплексу (керівник Андрій Черниш), Хмільницького навчально-виховного комплексу (керівник Володимир Грищенко), Новобілоуської школи (керівник Надія Мельник) Вознесенського навчально-виховного комплексу (керівник Ольга Гураль).

На обласному етапі Всеукраїнської краєзнавчої експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна» одна робота стала переможцем (керівник Ганна Ковальчук), одна лауреатом (керівник Богдана Короваєва).

До Дня українського кіно Центром туристично-краєзнавчої творчості спільно з районною Центральною бібліотечною системою проведені заходи, в ході яких учні познайомилися із маловідомими фактами про зйомки відомих фільмів на теренах Чернігівського району.

У межах обласної пошуково-дослідницької експедиції дітей і учнівської молоді та створення Книги Пам’яті Чернігівщини «Герої не вмирають» Центром туристично-краєзнавчої творчості, загальноосвітніми закладами освіти Чернігівського району проведено пошукову роботу зі збору інформації про загиблих воїнів АТО – уродженців Чернігівського району, а також тих, чий життєвий шлях був пов'язаний із його територією.

У 2017-2018 навчальному році з гуртківцями проводиться активна екскурсійна робота. Керівники гуртків закладу проводять одноденні походи та одноденні екскурсійні поїздки до міста Чернігова (Чернігівського історичного музею ім. В.В.Тарновського, літературно-меморіального музею-заповідника М.М. Коцюбинського, П'ятницької церкви, Єлецького монастиря, Антонієвих печер, Чернігівського музично-драматичного театру ім. Т.Г. Шевченка, Чернігівського лялькового театру ім. О.Довженка, Чернігівського військово-історичного музею), міста Києва (ТРЦ «Dream town» аквапарк «Dream island»), смт. Любеч.

Одним з напрямків роботи Центру є велотуризм. Гуртківці здійснюють одноденні та дводенні велопоходи територією Чернігівського району.

У Будинку школяра особлива увага приділяється кадровому питанню, а саме залученню майстрів народної творчості до роботи із вихованцями. Результативним є функціонування гуртків під керівництвом Андрія Черниша, Світлани Черниш, Віктора Кошмала, Валентини Коробко на базі Седнівського навчально-виховного комплексу, Сергія Скрипко на базі Киїнської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Катерини Зайцевої у Трисвятськослобідській школі, Надії Мельник у Новобілоуському закладі освіти та Володимира Грищенка у Хмільницькому навчально-виховному комплексі.

Особливу увагу педагоги закладу приділяють впровадженню принципів національно-патріотичного виховання підростаючого покоління. У січні 2017 року проведено виїзне засідання педагогічної ради із питань патріотичного виховання «Методичні сільські посиденьки» на базі Седнівського навчально-виховного комплексу.

Чернігівським обласним палацом дітей та юнацтва 13 вихованців районного Будинку школяра включено до банку обдарованих дітей області. За підсумками рейтингового оцінювання районний Центр туристично-краєзнавчої творчості за підсумками 2016-2017 навчального року посів 4 місце в області серед закладів освіти туристично-краєзнавчого спрямування, Будинок школяра – 8 місце із 26 закладів художньо-естетичного спрямування. Однак, слід зазначити, що робота гуртків системи позашкілля у 2017-2018 навчальному році не ведеться у віддалених та малочисельних закладах освіти: Петрушинській, Мньовській, Рудківській школах, Пісківському навчально-виховному комплексі.


Фінансово-господарська діяльність


Відділом освіти, педагогічними колективами спільно з органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, за підтримки батьківської громадськості, спонсорів, благодійних організацій вживалися заходи щодо зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів району.

У навчальних закладах проведено поточні ремонти класних кімнат, коридорів, будівель та споруд, зокрема, внутрішня побілка та фарбування приміщень, оновлено матеріальну базу, облаштовано прилеглі території.

Значна увага приділялася підготовці котелень, систем опалення, водопостачання та інших інженерних мереж до роботи в осінньо-зимовий період.

Відповідно до плану підготовки об’єктів освітянської галузі до роботи в осінньо-зимовий період переведено Ковпитську школу на альтернативний вид палива (вартість робіт склала близько 865 тис. грн.), проведено поточний ремонт систем опалення у Редківському НВК на суму 34,918 тис. грн., Роїщенські ЗОШ І-ІІ ступенів на суму 58,508 тис. грн., Кувечицькій ЗОШ вартістю 102,817 тис. грн., Хмільницькому НВК на суму 20,994 тис. грн., встановлено другий твердопаливний котел у Довжицькому навчально-виховному комплексі (вартість проекту склала 190,08 тис. грн.). Загальна вартість вищезазначених робіт становить 2 808,0 тис. грн. Триває виготовлення ПДК на реконструкцію системи опалення Редківського НВК.

Проведено енергоудит у Киїнській ЗОШ І-ІІІ ступеннів та Киселівському НВК, згідно аудиторського звіту вивчається документація для виготовлення ПКД на проведення робіт по утепленню приміщень, заміні вікон, реконструкції системи опалення, переведенню навчальних закладів на опалення місцевими видами палива.

Для опалення загальноосвітніх шкіл проведено процедуру відкритих торгів та закуплено 600 тонн торфобрикету на загальну суму 868,2 тис. грн. з розрахунку 1447 грн/т торфобрикету з доставкою, проведено процедуру закупівлі дров у кількості 550 м3 на суму 195,360 тис. грн. Торфобрикети завезено у повному обсязі.

Здійснено технічне обслуговуванню вогнегасників на суму 11,685 грн. (109 шт) та закуплено 20 вогнегасників. Проведено роботу по повірці та заміні лічильників газу, тепла, електроенергії, заміри опору ізоляції у 19 школах району.

У рамках впровадження сучасних енергозберігаючих технологій проведено часткову заміну віконних блоків на сучасні енергозберігаючі у Мньовській, Жавинській ЗОШ, Вознесенському НВК за рахунок коштів сільських бюджетів (125 тис.грн).

Проведено поточні ремонти із заміною вікон у Киїнській (300 тис.грн.) та Трисвятськослобідській (133,9 тис.грн) ЗОШ, виготовлення ПКД на ремонт даху Олишівської ЗОШ (30 тис. грн.).

За рахунок бюджетних коштів проведено поточний ремонт спортивної зали Халявинської ЗОШ на суму 196,6 тис.грн, за кошти сільської ради проведено поточний ремонт харчоблоку Снов’янської ЗОШ (70 тис.грн).

У рамках проведення заходів по енергозбереженню закуплено через систему Prozorro світлодіодні лампи та світильники для загальноосвітніх шкіл на загальну суму 220 тис. грн., комп’ютерну техніку на суму 300 тис.грн.

За рахунок коштів сільських рад для Новобілоуської загальноосвітньої школи придбано комп’ютерну техніку на суму 92 тис. грн., для Жавинської ЗОШ на суму 11 тис.грн.

За рахунок бюджетних призначень для загальноосвітніх шкіл придбано миючі та дезинфікуючі засоби на суму майже 30 тис.грн., в Олишівську, Киїнську школи, Редьківський та Киселівський навчально-виховні комплекси придбано м’ясорубки загальною вартістю 20,5 тис.грн.

У рамках підготовки закладів освіти до нового навчального року проведено технічне обслуговування шкільних автобусів, здійснено поточні ремонти Хмільницького, Олишівського, Редьківського, Дніпровського, Брусилівського, Слабинського шкільних автобусів на суму 188,813 тис.грн.

Проведено відкриті торги (переможець - ТОВ Радіал-Україна), придбано спеціалізований автобус вартістю 1 399 939 грн. для підвезення дітей Боровиківської сільської ради до місця навчання.

Проведено процедуру держзакупівлі у системі «PROZORRO» з метою визначення переможців для реалізації робочих проектів «Капітальний ремонт Олишівської ЗОШ І-ІІІ ступенів (заміна вікон та дверей)» (вартість - 1390908,00 грн.) «Капітальний ремонт технологічного обладнання котельні Олишівської ЗОШ І-ІІІ ступенів» (475 тис. грн.), «Капітальний ремонт Редьківського навчально-виховного комплексу (заміна вікон та дверей)» (вартість робіт – 135 тис. грн.), що фінансуються за кошти державного бюджету. Відповідні роботи на оголошені суми виконано.

У 2017 році закупівля товарів та, частково, послуг проводилася виключно у системі держаних закупівель «PROZORRO». Середній показник використання коштів через вищезазначену систему становить близько 76%.